Architectuurcafé – Anja de GraaffHero image

Architectuurcafé – Anja de Graaff

ANJA DE GRAAFF MAAKTE DIE STAD!

In het Architectuurcafé van 28 april gingen we aan de hand van het fotoarchief van Anja de Graaff terug in de tijd en zagen we Almere op een heel andere manier. Als je 21 jaar lang je fototoestel meeneemt naar je werk als projectmanager van Almere levert dat in het geval van Anja de Graaff een collectie op van meer dan 300 duizend foto’s. Na een periode van 2 jaar puzzelen, rubriceren en detailleren staan er inmiddels 50 duizend plaatjes klaar in het Stadsarchief Almere

ARCHITECTUURCAFÉ 28 APRIL: KIJK HIER TERUG

Jaren werkt Anja de Graaff voor gemeente Almere op verschillende afdelingen die gerelateerd zijn aan architectuur en vastgoed. Van energietransitie tot grootscheeps onderhoud in de Regenboogbuurt. Haar kennis van de stad en de veranderingen is groot. Als enthousiast fotograaf heeft ze veel van deze ervaringen vastgelegd. In deze editie van het Architectuurcafé schoven twee tafelgasten aan: projectmanager vernieuwend wonen Tineke Lupi en manager vastgoed Henk Hoogland. Samen met Anja voorzagen zij haar foto’s van commentaar, aangespoord door gespreksleider Elisabeth van den Hoogen.

Om het ideale plaatje te kunnen maken moet je uithoudingsvermogen en lef hebben. Kathedralen als de Kunstlinie en het stadhuis verdienen immers een blauwe lucht en rimpelloos water. Zelfs als dat betekent dat je daarvoor de manager van het hoogste gebouw van Almere moet ‘omkopen’ met een foto van het WTC zelf. De eerste fotocollages die de revue passeerden vertelden het verhaal van het Ruige Almere, met ‘onmogelijke’ foto’s, verdwenen kunstwerken, gesloopte gebouwen. Het seinhuisje in Haven en de toren op Utopia-eiland: allemaal met een eigen verhaal. De sloop van De Paviljoens en multifunctioneel gebouw Meerestein ging niet alleen Anja aan het hart, maar ook aanwezigen in het publiek, ondanks de politiek correcte verklaring van Henk Hoogland. Tineke Lupi maakte een kritische aantekening over het gemak waarmee recentelijk gebouw De Beurs werd gesloopt terwijl aan de overzijde van het Weerwater duurzaamheid als mantra van de Floriade wordt verkondigd.  

De aandacht voor het in beeld brengen van het proces bleek hoog te scoren, juist omdat daarmee de tijdsgeest van het steeds veranderende Almere zo goed tot uiting komt. Volgens wethouder Jan Hoek, in de zaal, mag er best wat meer aandacht zijn voor de ‘zachte kant’ en is de strakke architectuur niet altijd de manier om Almere als sociale structuur te presenteren.  

Van het gemeentelijk vastgoed uit de stad, dat in 2009 in een boek is verzameld met foto’s van Anja, ging speciale aandacht uit naar de scholen, waarvan de eerste ontwerpen alle afkomstig zijn van stadsarchitect Tjitte Tigchelaar. Hij was zijn tijd opvallend ver vooruit, door de flexibiliteit van de gebouwen, die door het modulaire systeem relatief gemakkelijk bleken om te vormen van school naar dagverblijf of anders.  

In het laatste deel deelden Lupi en De Graaff het belang om het verloop van bouwprocessen vast te leggen. Op de Stripmaker in Almere Buiten floreren de WikiHouses, die als prototype dienen voor betaalbaar (in de huidige tijd een discutabel begrip) en duurzame vormen van woningbouw. Lupi herinnerde zich uit haar studietijd hoe zij ook de verandering op IJburg vastlegde en hoe dit kan helpen bij de het ontwikkelen van nieuwe plannen en naar oplossingen in tijden van woningnood. De avond werd afgesloten met een welverdiend applaus voor De Graaff die andere dingen gaat doen, maar haar fototoestel zeker nog niet aan de wilgen hangt. 

Anja de Graaff doneerde haar gehele ‘Almere’ collectie aan het Stadsarchief Almere. Een prachtig overzicht van de ontwikkeling van Almere.

Elke eerste donderdag van de maand is er het Architectuurcafé. 

VOLGENDE EDITIE 

TERUGBLIK

Ontvang het laatste nieuws in de mail