Ontwerpers gezocht! Hoe maken we Natuurbelevingcentrum de Oostvaarders nog toegankelijker?
Ben jij ontwerper, gamer, architect of all the above? Kunstlinie zoekt jou!
In het kader van Open Monumentendag is Natuurbelevingcentrum de Oostvaarders nagebouwd in Minecraft. Nu kun jij Kunstlinie en Gemeente Almere helpen door een ontwerp te maken die het gebouw toegankelijker, en wellicht zelfs nog interessanter maakt. Hoe wordt een bezoek beleefd door iemand met een visuele, verstandelijke of lichamelijke beperking? Is het hele gebouw bereikbaar voor mensen in een rolstoel? Kan iedereen zich comfortabel bewegen door het pand? Zijn er gevaarlijke drempels? Passen de rolstoelen wel in de lift? Moeten er liften worden toegevoegd? Hellingbanen? Denk extreem! Via de Minecraft server kun je het gebouw aanpassen naar jouw eigen inzichten en zo toegankelijker maken.
Niet alleen worden de winnende inzending projecten gepresenteerd aan Gemeente Almere en krijgen zij een plek op de website van Kunstlinie, ook krijgen de winnaars een geldprijs! De eerste plaats ontvangt €500, de tweede plaats ontvangt €250 en de derde plaats ontvangt €100.
Hoe doe ik mee?
Bedenk alleen of samen met je vriend(en), ouders hoe je het ontwerp wil vormgeven en pas het aan in Minecraft. Vul dit aan met een toelichting (in welke vorm jij dit doet ben je vrij, wees creatief!) waarin jij jouw ontwerp uitlegt. Wat is jouw idee? Wat is jouw definitie van toegankelijkheid? Hoe komt dit terug in jouw ontwerp? Welke concrete voorstellen doe jij?
Instructies
De server kan bereikt worden via play.cubefields.com:25567
Zodra je als deelnemers op de server bent kun je het volgende command invoeren:
/register [naam] [email]
vervolgens kun je via het volgende commando een kavel krijgen:
/plot auto
Als je al een kavel hebt:
/plot home
Via de volgende link kun je aan de Discord server deelnemen, hier is een speciaal kanaal aangemaakt voor de challenge waar vragen gesteld kunnen worden en waar deelnemers onderling kunnen communiceren.
https://discord.com/invite/JuzdaG3Vcd
Inspiratie
Op Open Monumentendag op 11 september hebben we inspiratie opgedaan over de haken en ogen die zitten aan het ontwerp van het Natuurbelevingcentrum op het gebied van toegankelijkheid.
Doe hier inspiratie op; bekijk het gebouw van binnen en de plattegrond.
Einddatum
Tot en met vrijdag 21 januari kun je meedoen met de challenge.
Wat is Open Monumentendag?
De Open Monumenten Dag startte in Almere in 1996 als Jonge Monumenten Dag, want de stad was nog jong. In 2019 kreeg Almere haar eerste officiële monument, het politiebureau van Rem Koolhaas in Almere Haven, en vanaf dat moment vieren we officieel de Open Monumenten Dag. We vragen aandacht voor de bijzondere architectuur, stedenbouw en landschap door de hele stad en doen dat ‘op locatie’.
We werken samen met andere gemeentelijke instellingen en personen hier en elders in Almere. Allemaal houden we het landelijke thema als richtlijn voor onze activiteiten: samenhangend, dynamisch en verhelderend, voor jong en oud.
Kunstlinie organiseerde op Open Monumenten Dag op zaterdag 11 september een digitale workshop waar door middel van videogame Minecraft een poging gedaan wordt om architectuur toegankelijker te maken.
Monumenten zijn vaak ‘gesloten’ gebouwen. Daarnaast zijn deze plekken niet voor iedereen vanzelfsprekend toegankelijk. Mensen met een fysieke beperking krijgen dikwijls te maken met ontoegankelijkheid en kunnen daardoor niet volledig deelnemen. Kunstlinie zal monument en toegankelijkheid met elkaar verbinden op een manier waarbij iedereen mee kan denken over oplossingen: in de digitale wereld.
Natuurbelevingcentrum de Oostvaarders wordt vertaald in Minecraft en de deelnemers ontwerpen in samenspraak met mensen met een fysieke beperking oplossingen op het gebied van toegankelijkheid. Vanuit het basisontwerp worden knelpunten opgespoord, geanalyseerd en opgelost door de deelnemers van de workshop onder leiding van Thomas Bosch, spelontwikkelaar en eigenaar van Startup Cubefields. Alle deelnemers bezochten op 11 september het gebouw en onderzoeken gezamenlijk welke belemmeringen zich voordoen en waar zich die in het gebouw bevinden. De jongeren passen het gebouw ‘digitaal’ aan, waardoor de toegankelijkheid wordt verbeterd en het resultaat kan dienen als inspiratie voor mogelijke aanpassingen. Op deze manier verkrijgen de jongeren zonder fysieke beperking inzicht in de uitdagingen van mensen met een fysieke beperking.
Tot en met de week van de toegankelijkheid (4 t/m 10 oktober) krijgen de deelnemers nog de kans om besloten aan het ontwerp te werken. Hierna wordt het ‘Digitale Monument’ gepresenteerd aan Gemeente Almere.
Lees het verslag van 11 september hier.