De Suriname Monologen Na groot succes in De Nieuwe Kerk nu op tournee

za 26 februari 2022 20.30 uur, Middenzaal € 25,-
De Suriname MonologenHero image

Hoera! Ook de theaterdeuren mogen weer open. We gaan met producenten en theatermakers puzzelen welke voorstellingen met publiek op 1,5 meter afstand én met eindtijd 21.45 uur kunnen doorgaan.

Bestel met een gerust hart tickets voor je favoriete voorstelling, want Kunstlinie biedt 100 % zekerheid.  100% zekerheid – Kunstlinie

Meer informatie over je bezoek en de actuele situatie.

Veilig naar Kunstlinie – Kunstlinie

We mogen weer – Kunstlinie

Leer het veelzijdige Suriname kennen tijdens De Suriname Monologen. Een bijzondere avond over de 20e-eeuwse kopstukken uit de rijke Surinaamse geschiedenis, met een topcast én live muziek. Van de zes indrukwekkende, inzichtgevende monologen zijn deze monologen te zien in Kunstlinie.

DE SURINAME MONOLOGEN – Sophie Redmond
Sophie Redmond is de eerste vrouwelijke zwarte arts. ‘Dokteres’ en politica met een groot sociaal bewustzijn. 

‘Datra mi wan aksi wan sani’ is een monoloog over de eerste zwarte, vrouwelijke dokter van Suriname Sophie Redmond (1907–1955). De koto dragende dokter gaf gratis consulten aan wie maar wilde in haar praktijk thuis, op straat en in haar radioshow. Ze maakte Surinamers bewuster over onder andere politiek, waar ze zo’n hekel aan had, maar ja, er verandert niks als niemand stemt. Daarom gaf ze gevraagd en ongevraagd advies aan iedereen, met als doel om alle Surinamers en vooral vrouwen te empoweren om trots te zijn op hun cultuur en hun land. Toch blijken al haar projecten niet genoeg. Om echte fundamentele verandering te brengen, zal ze mee moeten doen met de machthebbers en de politieke spelletjes. Ze besluit om zichzelf verkiesbaar te stellen, met alle gevolgen van dien.
Spel: Dorothy Blokland | Tekst: Ayden Carlo 

DE SURINAME MONOLOGEN – Anton de Kom
Anton de Kom is schrijver en verzetsheld. We bezien zijn verhaal vanuit het perspectief van zijn dochter.

Hoe verloopt het leven van de enige dochter van een vader die in 1944, het laatste oorlogsjaar, wordt opgepakt? Het meisje is dan 13 jaar. Van haar moeder leert ze de kunst van eindeloos wachten op de terugkeer van haar papa. Na vijftien jaar wordt hij gevonden in een massagraf in Sandbostel. Dan herleest de dochter het vers dat hij op 23 oktober 1940 voor haar schreef in haar poëziealbum. Ze herinnert zich dat ze er toen niets van begreep. Maar nu, ververst, is het de aanleiding voor een levenslange zoektocht naar de man die haar vader was. In gedachten gaat ze in gesprek met hem. Ze praat over haar eigen herinneringen die vervlochten zijn geraakt met herinneringen van anderen.
Spel: Urmie Plein | Tekst: Noraly Beyer | Tekstbijdrage: Judith Allard-De Kom

Regie: John Leerdam | Muziek: Harto Soemodihardjo (muzikale regie en gitaar), Walter Muringen (trompet) | Zang: Anna Makaloy

Ontvang het laatste nieuws in de mail