Voorafgaand aan de voorstelling wordt er een interactieve inleiding georganiseerd, onder leiding van een educatiemaker van Theater Oostpool. Hierbij krijgt het publiek achtergrondinformatie over de voorstelling (over het maakproces en achtergrond van makers en schrijver), wordt er dieper ingegaan op het onderwerp en filosofeert het publiek met elkaar over deze thematiek. De inleidingen zijn inclusief een drankje.
‘Madama Butterfly’ is met haar prachtige aria’s al ruim een eeuw een hoogstandje uit de operageschiedenis. Maar wat vertelt Puccini’s muzikale meesterwerk, dat zich afspeelt in Japan, ons eigenlijk? Na het overweldigende succes van ‘De Bananengeneratie’ zet regisseur Char Li Chung een nieuwe stap in de Aziatische representatie in de Nederlandse theaters en maakt een radicale, eigentijdse theaterbewerking van de Italiaanse tragedie.
Bij Puccini draait het om het liefdesverhaal van de Japanse geisha Cio-Cio-San, bijgenaamd Butterfly. Tot over haar oren verliefd trouwt ze met de Amerikaanse marineofficier Pinkerton, die na hun huwelijk echter terugkeert naar zijn geboorteland. Butterfly blijft verlaten achter terwijl ze in verwachting is van hun zoon. Na drie jaar keert haar geliefde terug, maar niet voor de hereniging waar ze hoopt.
Char Li Chung breekt resoluut met het originele verhaal. In zijn ‘Madame Butterfly’ komt Cio-Cio-San eindelijk zelf aan het woord. Niet langer staat het oriëntalistische, mannelijke perspectief centraal, maar krijgt zij de zeggenschap over haar verhaal. Het werd hoog tijd.
regie: Char Li Chung | spel: Cystine Carreon e.a. | dramaturgie: Madelon Kooijman | scenografie: Yannick Verweij | lichtontwerp: Yuri Schreuders | kostuumontwerp: Patricia Lim