Toneel
Theater

De Smeekbede

Zoektocht naar een Surinaams verleden
Toneel
Theater

De Smeekbede

Zoektocht naar een Surinaams verleden

In 1795 stuurt een vrijgemaakte vrouw een smeekbede naar haar voormalige meester. Het schip dat de brief van Paramaribo naar Amsterdam vervoert, wordt echter gekaapt. Bijna tweehonderd jaar later duikt haar opmerkelijke brief op in een archief.

‘De Smeekbede’ volgt het spoor van Dédé, een in slavernij geboren vrouw op een plantage in Suriname. Dédé strijdt voor de vrijheid van haar zoon, gevangen in een systeem dat hun menselijkheid ontkent. De tragiek van een vrouw zonder eigen stem. Tegelijkertijd wordt het verhaal verteld van de Utrechtse jurist Engelbert, die naar Suriname afreist om meerdere plantages te beheren.

Wie schrijft de geschiedenis? Deze voorstelling, naar de gelijknamige roman van historicus Lianne Damen, gaat over macht en onmacht, over vooroordelen, racisme en winstbejag, maar ook over veerkracht en mededogen. De regie is in handen van Olivier Diepenhorst, die met voorstellingen als ‘De tolk van Java’ en ‘Gelukzoekers op Sumatra’ al eens zijn licht wierp op vaak verzwegen schaduwkanten van onze vaderlandse geschiedenis.

De inleiding

De inleiding bij De Smeekbede gaat in op de historische brief uit 1795 die ten grondslag ligt aan deze voorstelling. Een opmerkelijke en unieke brief omdat die is geschreven door een zwarte, vrijgemaakte vrouw aan haar voormalige meester. Daarnaast wordt ingegaan op de inhoudelijke en theatrale keuzes van de makers. Het zal gaan over de muziek, het decor, de dans en het spel waarmee de makers deze geschiedenis belichten vanuit een hedendaags perspectief.

De inleiding wordt verzorgd door Francesca Pichel, een van de actrices van De Smeekbede. Pichel is een zangeres, actrice, en stemartiest. Haar werk draagt focus op het vertellen van een inclusieve geschiedenis en het doorbreken van eurocentrische patronen om hiertoe te komen. In West-Afrika onderzocht ze de muziektraditie van de griot; muzikanten en verhalenvertellers die een cruciale rol hebben in het overbrengen en bewaren van de geschiedenis. In Senegal trad ze op met Grammy award winaar Youssou N’dour. Ze was eerder te zien in producties als Hatta & De KomHera, een goddelijke musicalGuilty until proven en Aan de andere kant.

 

Naar het boek van Lianne Damen
Bewerking Maarten van Hinte
Regie Olivier Diepenhorst
Met Dionne Verwey, Krisjan Schellingerhout, Francesca Pichel en Rohiet Tjon Poen Gie

Muziek componist CARISTA
Decor Lidwien van Kempen
Licht Yuri Schreuders
Kostuum Sandro Lima
Regie- en productie-assistent Lionel Grauwde


Mijn wortels liggen in de hiphop, en dat heeft een weerslag op mijn hele manier van denken over theater.

Maarten van Hinte


foto: annemieke van der togt


foto: annemieke van der togt


foto: annemieke van der togt


foto: annemieke van der togt


foto: annemieke van der togt


foto: annemieke van der togt


foto: annemieke van der togt


foto: annemieke van der togt


foto: annemieke van der togt


foto: annemieke van der togt